Memang Siapa Diriku..?


Bila Teringat akan peristiwa itu..


“Sakit...tidak terima dan sangat tidak terima aku diperlakukan seburuk itu..
Walau bagaimanapun kejadian pahit itu akan selamanya tetap membekas dihatiku..ibarat lubang bekas paku.bahkan sampai mati akan terus teringat ...
Aku merasa tidak pantas diperlakukan seperti itu..dikhianati kepercayaanku padanya, dibohongi dan lain sebagainya..Dia telah mendzalimiku selama ini..Kenapa dia sebegitu jahatnya padaku..sebegitu teganya padaku..kenapa????”

Astaghfrirullah..
Ya Rahman..apa yang telah aku katakan?
Memang siapa diriku?
Sesempurna apakah diriku?
Sebaik apakah diriku?
Hingga diriku merasa tidak pantas dikecewakan atau dijahati..Aku bukan siapa-siapa, aku teramat jauh dari sempurna..
Bahkan Manusia semulia, Sesempurna dan seagung Rasulullah Saw pun pernah mendapat perlakuan buruk bahkan mungkin jauh lebih buruk dari yang aku alami saat ini..Tapi bagaimana cara Rasulullah menyikapinya?
Subhanallah..Sungguh Rasul teladan terbaik umat..
Begitulah hidup. Adakalanya kita harus mengalami sesuatu yang pahit. Apapun yang terjadi itulah yang terbaik buat aku meski aku harus sedih, kecewa dan merasa diperlakukan tidak adil.
Ya Illahi Rabb..maafkan aku jika aku telah memanganggap diriku lebih..padahal belum tentu dihadapanMu..
aku malu padaMu ya Karrim.

Aku Diriku yang sedang berusaha menjadi lebih berharga lagi..Amin Ya Allah..

Leave a Reply